0715 - Island - GLfoto

Läs mer:

Island

Det var ett bra tag sedan jag skrev ett blogginlägg, men nu händer det! Flickan (och det är ju hon som är min käresta, hon råkar bara vara i samma riktning som kameran i videon ovan :) ) och jag spenderade nämligen de första dagarna på vår semester med ett åka runt på södra Island i den minsta campervan vi kunde finna!

Ni som har varit på eller sett bilder från Island kan nog tänka er att jag älskar den ön! Så stor variation av fantastiska landskap gör att jag vill komma dit igen och igen; och detta var min fjärde tur dit. Det var inte avsett att vara en fotoresa, men till skillnad från andra gemensamma semestrar så packade jag denna gång ned det stora kamerapaketet. Island är ändå Island.

Att åka längst södra Island på väg 1 är en ganska enkel och rolig plan för en vistelse på 5 dagar då vi inte hade någon bil som klarade höglandsvägarna. Första dagen körde vi nonstop de 5-6h från flygplatsen i Keflavik till glaciärsjön Jökulsárlón, dit vi anlände till lite solnedgångsfärger som lyckades tränga igenom det annars tjocka molntäcket.

Fördelen med att ha en campervan är ju att man kan sova nästan vart man vill. Standarden var mer likt ett lyxigt tält än en husbil, men det passade oss väl. Två sittplatser fram i bilen, och resten av bilen täcktes av en dubbelsäng med lite packutrymme undertill.

Som vanligt vaknade jag först och kunde inte hindra mig från att gå ut med kameran, vi var ju trots allt på en fantastisk plats på jorden och sova kan jag ju göra hemma (eller mitt på dagen). Den stora glaciärsjön till trots, men det var havet precis utanför som lockade mig mest. För det finns ett litet utflöde från glaciärsjön, där de mindre isbergen måste delas upp för att komma ut. När de väl är små nog att komma ut i havet möts dem av vågor som piskar dem mot stranden och bryter ned dem än mer. Snart är det bara en massa fantastiskt vackre mindre isklumpar som ligger på stranden, men de är inte alltid så lätta att fotografera:

Jag stod där säkert i flera timmar, men ett par läckra bilder fick jag till! Efter många ett bra tag lyckades jag välja ut vilken jag gillade mest, och det är den du ser intill! För det är ju bara en som får ta plats i portfolion för att inte folk ska tröttna på motivet (sådan är jag iaf).

Efter denna trevliga start var det dags att under kommande 4 dagar jobba sig tillbaka till flygplatsen, men då även njuta av alla platser vi bara kört förbi längs väg 1. Det första stoppet kom väldigt snart då vår karta hintade om en till sjö inte långt bort, och vi såg på avstånd hur en snabbt fallande glaciärtunga nådde ned till den plats vi trodde att sjön låg, och jag såg framför mig en mycket mer dramatisk vy än den i Jökulsárlón så avlägsna glaciären. Det visade sig att vi hade helt rätt på alla punkter, och vi blev samtidigt av med en hel del turister när vi nådde Fjallsárlón.

Jag har under tidigare besök på Island haft väldig tur med vädret, men nu spelades mer realistiska vyer upp för oss: tunga gråa moln där regnet aldrig höll sig långt borta. Typiskt ihållande lättare regn, sådär precis för mycket för att jag ska vilja rigga kameran. Jag hade ju trots allt precis uppdaterat min utrustning med nytt hus, normalzoom och filterset, så lite extra rädd om det var jag! Antalet soltimmar under hela vistelsen kan jag nog räkna på en hand, kanske två.

Det blev mer glaciärbesök och ett ökande antal vattenfall i diverse former och storlekar. Det känns som att desto mer avskilt vi fann något vackert desto längre stannade vi, och ibland över natten i vår lilla van.

Efter att ha spenderat resans bästa soltimmar ute på Dyrhólaey under dagen rullade åter ett tjockt molntäcket in över oss under eftermiddagen. Vi hade ju drömt om åtminstone en vacker solnedgång, och när vi såg att det fanns en inte allt för avlägsen molnfront tog vi fart och körde tillbaka samma väg vi kommit. Jag funderade frenetiskt efter en vacker vy vi passerat dagen innan, men min blomtokiga flickvän hade ett klart sikte inställt på de enorma lupin-fält vi åkt förbi. Saken var avgjord, och vilken solnedgång det blev!

Det är nog första gången jag jagat bort molnen på det sättet, för man brukar ju sällan ha en chans. Denna gång bar det ju dock rejäl frukt!

Näst sista kvällen spenderades med ett hundratal (troligen mer) andra campare vid Islands mest kända vattenfall: Skógafoss. Obefintlig solnedgång och mycket folk i rörelse gjorde att jag inte ens bemödade mig med att ta fram kameran, utan satte klockan på alldeles för tidigt och hoppades på det bästa till morgonen. Som vanligt var det ett smart val då det endast var en annan person vaken. Det är ju fjärde gången jag besöker Island, och det är tredje gången jag fotograferar detta fall. Likt de gångerna tyckte jag att det även nu var svårt att fånga fallets mäktighet i bild. Men då det är en hel del år emellan mina försök är det ju ändå läge för en jämförelse, om så kanske mest för egen skull: har jag blivit något bättre på att fotografera sen första gången jag var där? För första gången jag var där hade fotograferat aktivt i 1 år, medan jag nu är uppe i 10, så lite skillnad hoppas jag ändå på!

Tre bilder framifrån:

...och tre bilder från avsatsen:

Det känns som att jag redan från början hade ett litet öga för vilka vinklar jag fortfarande tycker är trevliga, men det syns att jag under tiden kompletterat utrustningen med mer vidvinkel och bättre hus. Och så är väl smaken och kunskapen i redigeringen något bättre (tycker jag iaf!) än vad det en gång var. Är fortfarande inte nöjd med bilderna framifrån, men lär inte prioritera det nästa gång på Island...

Dagen spenderades med att köra en stor del av sträckan tillbaka till flygplatsen i Keflavik, där vi lämnade huvudvägen och körde sent genom tillsynes öde samhällen i skymningen och med konstig belysning i fjärran över månlika landskap. Riktig Arkiv-X-känsla! Jag tycktes vara Scully som fann logiska förklaringar till allt, medan tösen körde en inbiten Mulder-stil. Kan varmt rekommendera denna körning i under den isländska skymningen/natten, en riktig upplevelse!

När det blir ett 5e besök på ön så är det höglandet som gäller. Stor fyrhjulsdriven bil med snorkel och hela kittet! Det ska bli ett riktigt äventyr det!